-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32333 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

چه كساني در جهنم مخلدند؟



كافران، اعم از منكران مبدأ و معاد، مشركان، تكذيب كنندگان آيات الهي، دشمنان خدا و پيامبر(ص)، مرتدان و منافقان كه در ظاهر در گروه اهل ايمان و در زمرة مؤمنان باشند، ولي در باطن كافر باشند، در دوزخ جاودان هستند و غير از كفار كسي در آتش و عذاب الهي جاودان (مخلّد) نيست، بلكه پس از تحمل كيفر از مجازات خلاص شده و به بهشت وارد ميشود.



مرحوم شيخ مفيد ميگويد: خلود و آتش از آن كافران است و بس، و اين نظرية علماي اماميه (شيعه) است.[19] مرحوم علامه حلي در شرح تجديد ميفرمايد: مسلمانان متفقند در اين كه كفار براي هميشه در عذابند، به نظر اماميه غير از كفار بقيه گناهكاران عذاب شان پايان ميپذيرد.[20]



قرآن در مورد كافران ميفرمايد: كساني كه كافرشدند هرگز اموال و اولادشان آنها را از خدا بينياز نميكند. آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند.[21]



در مورد منافقان ميگويد: خداوند به مردان و زنان منافق و كفار، وعدة آتش دوزخ داده جاودانه در آن خواهند ماند.[22]



حضرت موسي بن جعفر(ع) فرمود: خداوند كسي را در آتش به طور جاوداني نگه نميدارد مگر اين كه كافر و منكر حق و گمراه و مشرك باشد.[23]



امام رضا(ع) فرمود: خدا مؤمني را كه وعده بهشت داده، وارد آتش نميكند و كافري را كه وعيد دوزخ و خلود در آن داده است، از آتش بيرون نميآورد ولي گنهكاران اهل توحيد وارد آتش ميشوند و از آن خارج ميشوند و مورد شفاعت قرار ميگيرند.[24]



[19] اوائل المقالات، ص 14.



[20] آيت الله ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 6، ص 491.



[21] آل عمران (3) آيه 116.



[22] توبه (9) آيه 68.



[23] بحارالأنوار، ج 8، باب 27، حديث 1.



[24] همان، حديث 36.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.